Bandenlabel informatie

Vanaf 1 november 2012 moeten nieuwe autobanden voorzien zijn van een bandenlabel. Dit is door de Europese regelgeving bepaald in de Europese Verordening banden labeling (Nr. 1222/2009) en geldt voor personenwagenbanden (C1), bestelwagenbanden (C2) en bedrijfsvoertuigenbanden (C3) met een aantal uitzonderingen.

EC_tyre_label_van_den_Ban

Het doel van deze labelling is het verhogen van de economische en milieu efficiëntie van het wegvervoer door bevordering van veilige, energiezuinige en geluidsarme banden.

Het verplichte bandenlabel moet op de band of in de verkooppunten van alle C1-, C2- en C3- banden die vanaf 1 juli 2012 (DOT 2712) zijn geproduceerd, worden getoond. Het label (etiket) laat zien in hoeverre de band zuinig, milieuvriendelijk en veilig is. U kunt deze informatie dus gebruiken bij uw bandenkeuze.

Echter, op het label worden slechts 3 prestatie-criteria genoemd terwijl er wel 50 prestatie criteria bestaan om de kwaliteit van een band te beoordelen. Voorbeelden hiervan zijn: slijtvastheid (kilometer-rendement), remmen op droog wegdek, remmen op sneeuw, remmen op ijs, geluidsproductie in het voertuig, handling en aquaplaning.

DE DRIE PRESTATIE-CRITERIA OP HET LABEL

Het bandenlabel geeft een waarde (klasse) voor de volgende drie criteria:

Fuel efficiency Tyre Label

BRANDSTOF-EFFICIËNTIE

7 klassen van G (het minst zuinig) t/m A (het zuinigst).
Het brandstofverbruik van een voertuig is afhankelijk van factoren als het motortype, de snelheid, het soort wegdek, de weersomstandigheden etc. De rolweerstand van banden is verantwoordelijk voor circa 20% van het brandstofverbruik. Minder brandstofverbruik betekent lagere brandstofkosten en minder uitstoot van CO2. Het verschil tussen klasse A en klasse G kan voor personenauto’s (C1) oplopen tot 7,5% en voor bedrijfsvoertuigbanden (C3) tot 15%.

Wet Grip Tyre Label

GRIP OP NAT WEGDEK

7 klassen van A (de kortste remweg) t/m G (de langste remweg). De grip van een band op nat wegdek kan verschillen door onder andere het voertuigtype, de weersomstandigheden en het profiel. Goede grip is belangrijk als het gaat om veiligheid. De remweg van een band met klasse A zal in de praktijk circa 18 meter (30%) korter zijn dan een band met klasse F, als er maximaal wordt geremd.

External noise Tyre Label

EXTERN AFROLGELUID (Rolgeluidemissie)

3 klassen van extern rolgeluidsniveau.
Met het extern afrolgeluid bedoelen we het verkeerslawaai dat de band veroorzaakt. Behalve het geluidsniveau in decibel (dB), geeft het pictogram ook nog het geluidsniveau 1, 2 of 3 aan:

Niveau 1 – lager dan de huidige maximale toegestane waarde maar nog boven de toekomstige Europese norm;

Niveau 2 – tussen de toekomstige limiet en minder dan 3 dB eronder;

Niveau 3 – meer dan 3 dB onder de toekomstige limiet.

Er is overigens geen verband tussen extern en intern afrolgeluidsniveau.

Verwijzend naar genoemde Europese Verordening Nr. 1222/2009, benadrukken wij dat in de eerste plaats het gedrag van de bestuurder bepalend is voor het brandstofverbruik en de verkeersveiligheid, en met name dat:

  • Ecologisch verantwoord rijden kan het brandstofverbruik aanzienlijk doen dalen;
  • De bandendruk regelmatig moet worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek en de brandstofefficiëntie te optimaliseren;
  • De remafstanden altijd strikt in acht moeten worden genomen.

Bron: Verordening (EG) Nr. 1222/2009 van het Europees Parlement en de Raad